Αθήνα, 13/02/2017

ΠΡΟΣ:
Τον Υπουργό Παιδείας
κ. Κων. Γαβρόγλου

ΘΕΜΑ: Υπόμνημα προς τον Υπουργό Παιδείας

Κύριε Υπουργέ,

Σας καταθέτουμε γραπτώς τα θέματα τα οποία θέσαμε υπόψη σας κατά τη συνάντηση της 1ης Φεβρουαρίου 2017 και περιμένουμε την άμεση επίλυσή τους.

ΥΠΗΡΕΣΙΑΚΕΣ ΜΕΤΑΒΟΛΕΣ
Σχετικά με το ζήτημα των Υπηρεσιακών μεταβολών, σας υπενθυμίζουμε ότι τον Ιανουάριο του 2016 είχε συγκροτηθεί στο Υπουργείο Παιδείας άτυπη επιτροπή αποτελούμενη από πολιτικά, διοικητικά στελέχη και εκπροσώπους των εκπαιδευτικών Ομοσπονδιών (ΟΛΜΕ-ΔΟΕ), προκειμένου να εξετάσει χρονίζοντα ζητήματα που αφορούν τις υπηρεσιακές μεταβολές και να προχωρήσει η τροποποίηση των Π.Δ.50/96 και Π.Δ. 100/97. Δυστυχώς μέχρι σήμερα δεν έχουμε καμία ενημέρωση για τις τελικές απόψεις του Υπουργείου στα συγκεκριμένα θέματα και αν προτίθεται να νομοθετήσει.
ΚΑΤΑΒΟΛΗ ΔΑΠΑΝΩΝ ΜΕΤΑΚΙΝΗΣΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΑΙΡΕΤΩΝ ΣΤΙΣ ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΕΙΣ ΤΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΑΚΩΝ ΣΥΜΒΟΥΛΙΩΝ
Σε κάποιες περιοχές της χώρας, μετά την υποβολή των απαραίτητων δικαιολογητικών των Αιρετών στα Υπηρεσιακά Συμβούλια (ΠΥΣΔΕ και ΑΠΥΣΔΕ) για καταβολή δαπανών μετακίνησης για την συμμετοχή τους στις συνεδριάσεις των συμβουλίων αυτών, όταν η έδρα του υπηρεσιακού συμβουλίου είναι διαφορετική από την έδρα του σχολείου που υπηρετεί η/ο συνάδελφος, υπήρξε απορριπτική απάντηση από τις αρμόδιες υπηρεσίες.
Ζητάμε την εξαίρεση των παραπάνω Αιρετών από την ερμηνεία που δίνεται από το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους κατά την Παροχή Οδηγιών για την εφαρμογή της παραγράφου Δ.9 του άρθρου 2 του ν.4336/2015 (ΦΕΚ 94/Α΄) «Δαπάνες μετακινούμενων εντός και εκτός επικράτειας».
ΣΤΕΛΕΧΩΣΗ ΣΧΟΛΕΙΩΝ ΔΕΥΤΕΡΗΣ ΕΥΚΑΙΡΙΑΣ

Τα σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας θεσμοθετήθηκαν με το νόμο 2525/97 στο πλαίσιο που έχουν προδιαγράψει οι διακηρυγμένες αρχές της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Είναι ο μοναδικός θεσμός στην Ελλάδα ο οποίος στο πλαίσιο της Δια Βίου Μάθησης, υλοποιεί προγράμματα εκπαίδευσης ενηλίκων από 18 ετών και άνω.
Στόχος των ΣΔΕ είναι η απόκτηση γνώσεων και δεξιοτήτων από ενήλικες οι οποίοι δεν είχαν ευκαιρίες στη ζωή τους, η απόκτηση τίτλου σπουδών ισότιμου με το απολυτήριο Γυμνασίου και τελικά η καταπολέμηση του κοινωνικού αποκλεισμού μέσω του σχολείου.
Τα σοβαρά προβλήματα των ΣΔΕ σχετίζονται με τη μείωση του αριθμού των αποσπάσεων των μόνιμων εκπαιδευτικών κυρίως από το 2008 και μετά. Στη θέση τους προσλαμβάνονται ωρομίσθιοι πολύ καθυστερημένα, στην καλύτερη περίπτωση τέλη του Δεκέμβρη. Η μείωση των αποσπάσεων μονίμων επιμορφωμένων εκπαιδευτικών και η πρόσληψη ωρομισθίων μη επιμορφωμένων υποβαθμίζει την ποιότητα του παρεχόμενου εκπαιδευτικού έργου. Έτσι δημιουργούνται προβλήματα που προκύπτουν από την έλλειψη συνέχειας και εμπειρίας.
Κατά το τρέχον σχολικό έτος καταγράφονται μεγάλα κενά σε διδακτικό προσωπικό, γεγονός που καθιστά την λειτουργία των ΣΔΕ προβληματική.
Απαιτούμε την άμεση στελέχωση των ΣΔΕ με μόνιμο κατάλληλα επιμορφωμένο προσωπικό.

ΠΡΟΣΤΙΜΑ ΙΚΑ ? ΧΡΕΗ ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΜΟΝΑΔΩΝ
Ένα σημαντικό ζήτημα που ταλαιπωρεί αρκετούς συναδέλφους που έχουν διατελέσει διευθυντές Σχολικών Μονάδων είναι τα πρόστιμα προς το ΙΚΑ λόγω καθυστερημένης καταβολής εισφορών για τους αναπληρωτές ?ωρομίσθιους εκπαιδευτικούς. Όπως είναι γνωστό, επί σειρά ετών εκκαθαριστής μισθοδοσίας ήταν ο Διευθυντής του σχολείου, ο οποίος ήταν υπεύθυνος για την πληρωμή των αναπληρωτών-ωρομισθίων και την καταβολή των ασφαλιστικών τους εισφορών.
Συχνά τα σχετικά χρηματικά ποσά εκταμιεύονταν με χαρακτηριστική καθυστέρηση, με συνέπεια την εκπρόθεσμη καταβολή των εισφορών προς το ΙΚΑ. Η εκπρόθεσμη αυτή καθυστέρηση, χωρίς ευθύνη των Διευθυντών Σχολικών Μονάδων, οδήγησε στην επιβολή χρηματικών προστίμων σε βάρος των εκκαθαριστών-Διευθυντών. Επειδή η ποινή είναι άδικη, αφού η καθυστέρηση καταβολής των εισφορών προέκυψε εξαιτίας της συνεχούς καθυστέρησης της εκταμίευσης, απαιτείται πολιτική παρέμβαση προκειμένου να επιλυθεί ένα χρονίζον πρόβλημα, που αφορά αρκετούς συναδέλφους μας.
ΠΛΑΙΣΙΟ ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΠΕΡΙΠΑΤΩΝ-ΕΚΔΡΟΜΩΝ
Είναι γνωστό ότι οι Σχολικές Μονάδες της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης οργανώνουν σχολικές εκδρομές, οι οποίες είναι ενταγμένες στα πλαίσια πολιτιστικών, περιβαλλοντικών, Ευρωπαϊκών προγραμμάτων ανταλλαγής μαθητών, ERASMUS και στο πλαίσιο σχολικών δραστηριοτήτων.
Δυστυχώς από την πλευρά της Διοίκησης υπάρχει μια απίστευτη γραφειοκρατία και επικάλυψη αρμοδιοτήτων, δηλαδή δεν υπάρχει μια ολοκληρωμένη εγκύκλιος από το Υπουργείο Παιδείας, που θα καθορίζει επακριβώς τα καθήκοντα των εκπαιδευτικών, τους όρους και τις προϋποθέσεις συμμετοχής των μαθητών, δραστηριότητες οι οποίες επιτρέπονται ή ρητά απαγορεύονται, το ρόλο και τη συμμετοχή του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων καθώς και τις υποχρεώσεις των γονέων γενικότερα.
Εξ αιτίας αυτού του γραφειοκρατικού χάους οι εκπαιδευτικοί νιώθουν εγκλωβισμένοι, απροστάτευτοι και δεν γνωρίζουν επακριβώς τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις τους.
Ενδεικτικά αναφέρουμε:
Αρκετοί από τους κανόνες ασφαλείας ήταν αποφάσεις του Υπουργείου Συγκοινωνιών που ποτέ δεν είχαν κοινοποιηθεί στους εκπαιδευτικούς, και τους διαπιστώσαμε με τραγικό τρόπο μετά τα δύο θανατηφόρα ατυχήματα (Φαρκαδώνα-Καλοχώρι) π.χ. να καλείται η τροχαία να ελέγξει τα ελαστικά του λεωφορείου, να γίνεται έλεγχος εάν ο οδηγός έχει υπερβεί τις καθορισμένες ώρες εργασίας την εβδομάδα κ.α.
Δημιουργία μεγάλων προβλημάτων με μαθητές που πάσχουν από συγκεκριμένες ασθένειες και λαμβάνουν συγκεκριμένη αγωγή, γεγονός το οποίο αποκρύπτεται από τους γονείς με αποτέλεσμα οι καθηγητές να καταλαμβάνονται εξαπίνης και να καλούνται να διαχειριστούν μια δύσκολη κατάσταση σε καθεστώς έντονης πίεσης. Και υπάρχουν περιπτώσεις κατά τις οποίες εκπαιδευτικοί υφίστανται ποινικές διώξεις, ενώ οι γονείς έχουν αποκρύψει σημαντικά στοιχεία για το παιδί τους, επικαλούμενοι τη διάταξη περί προσωπικών δεδομένων.
Δεν υπάρχει μέριμνα και οδηγίες για διαχείριση ειδικών περιπτώσεων-κρίσεων, όπως η πρόσφατη μαζική λοίμωξη μαθητών από Λύκειο της Κομοτηνής (π.χ. επιπλέον συνοδοί εκπαιδευτικοί, εξασφάλιση γρήγορης μετακίνησης-επιστροφής ασθενών μαθητών στο τόπο τους, κάλυψη του κόστους μεταφοράς κ.α.)
Με βάση τα παραπάνω, επειδή τα κενά και οι ασάφειες είναι πολλές, επιβάλλεται η μεθοδική εξέταση όλων των παραμέτρων και η σύνταξη ολοκληρωμένης εγκυκλίου (ή και νομοθετικής ρύθμισης), προκειμένου να είναι διακριτοί οι ρόλοι και οι ευθύνες όλων των εμπλεκόμενων σε αυτή τη σχολική δραστηριότητα.

ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΕΓΓΡΑΦΩΝ
Επανειλημμένα έχουμε ζητήσει τα διοικητικά έγγραφα που απευθύνονται στις σχολικές μονάδες της Β/θμιας Εκπαίδευσης να κοινοποιούνται και στην ΟΛΜΕ για την άμεση και ακριβή ενημέρωση της Ομοσπονδίας. Υπήρξε δέσμευση από τη μεριά της πολιτικής ηγεσίας ότι το αίτημα θα ικανοποιηθεί, κάτι που δεν έχει υλοποιηθεί μέχρι σήμερα. Ζητάμε να περιληφθεί η ΟΛΜΕ στους αποδέκτες όλων των διοικητικών εγγράφων.

Για να δείτε το αρχείο σε pdf … εδώ